Saeimas komisiju kopsēdē izvērtēs asistentu pieejamību

Saeimas komisiju kopsēdē izvērtēs asistentu pieejamību
Divas Saeimas komisijas izvērtēs asistentu pieejamību cilvēkiem ar invaliditāti, liecina Saeimas darba kārtība.

Trešdien notiks Saeimas Sociālo un darba lietu komisijas un Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisija kopsēde, kuras darba kārtībā ir jautājums par asistenta pakalpojumu nodrošināšanas likumību un efektivitāti.

 

Uz Saeimu ir aicināti pārstāvji no Valsts kontroles, Labklājības ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas, organizācijas "Sustento", Latvijas Pašvaldību savienības un Latvijas Lielo pilsētu asociācijas.

 

Valsts kontrole iepriekš secināja, ka asistentu pakalpojumam nepieciešams atkārtots starts.

 

Asistenta pakalpojumu bija paredzēts ieviest jau no 2008.gada. Tomēr faktiski pakalpojuma ieviešana tika uzsākta tikai 2011.gadā. Revīzijā konstatētais ļauj secināt, ka sistemātiskas pieejas asistenta pakalpojuma izstrādē un ieviešanā ir pietrūcis jau no paša sākuma. Pakalpojums ir veidots bez nopietna izvērtējuma par personu faktiskajām vajadzībām un jau pieejamiem pakalpojumiem, neapzinot personu loku, kurām pakalpojums tiks sniegts, ļoti vispārīgi un deklaratīvi definējot mērķus "mazināt cilvēku ar invaliditāti atstumtības risku", "veicināt personu integrāciju sabiedrībā", taču citi rādītāji, pēc kuriem būtu iespējams novērtēt Labklājības ministrijas īstenoto aktivitāšu efektivitāti, nav atrodami. Savukārt izvirzītais mērķis "atslogot personu ar invaliditāti ģimenes locekļus" netiek sasniegts, jo 76% no pakalpojuma sniedzējiem ir tieši ģimenes locekļi.

 

Valsts kontroles ieskatā Labklājības ministrijai nepieciešams paveikt neizdarītos mājas darbus - skaidri definēt sasniedzamos rezultātus, pakalpojumu saturu, precīzāk apzinot personas, kurām pakalpojums ir nepieciešams, tai skaitā nodrošinot personas funkcionālā stāvokļa izvērtējumu, lai noteiktu, vai personai ar invaliditāti ir nepieciešams asistenta pakalpojums vai cits atbalsta veids.