Deputāti Imants Parādnieks (VL-TB/LNNK), Inga Bite (LRA) un Valters Dambe (ZZS) iesnieguši priekšlikumu, kas paredz, ka no nākamā gada daudzbērnu ģimene par vienu no tās locekļa īpašumā, turējumā vai valdījumā reģistrētu transportlīdzekli maksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli par attiecīgo kalendāra gadu 50% apmērā.
Savukārt Aizsardzības ministrija iesniegusi priekšlikumu, lai tās un NBS personāls, kas pilda dienesta vai darba pienākumus ārvalstīs un kura automašīnas attiecīgajā valstī ir reģistrētas, nemaksā ar likuma grozījumiem iecerēto nodokli par ārvalstīs iegrāmatota spēkrata lietošanu Latvijā.
Aizsardzības ministrija uzsver, ka plānotajiem likuma grozījumiem būtu negatīvs iespaids uz ministrijas un NBS personālu ārvalstīs, kad personas atvaļinājuma, dienesta vai darba uzdevumā uzturas Latvijā, tāpēc jāparedz šāds izņēmums.
Savukārt LRA frakcija iesniegusi priekšlikumu, kas paredz, ka persona, kurai pašai vai kopā ar laulāto vai kuras laulātajam apgādībā, aizbildnībā vai audžuģimenē ievietoti ir trīs vai vairāk bērni, kuri nav sasnieguši 24 gadu vecumu un kuri iegūst vispārējo, profesionālo vai augstāko izglītību, par vienu no tās īpašumā, turējumā vai valdījumā reģistrētu transportlīdzekli maksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli par attiecīgo kalendāra gadu 50% apmērā, ja minētais transportlīdzeklis ir reģistrēts kā vieglais pasažieru vai plašlietojuma, kravas transporta kaste vai furgons, ja attiecīgā automobiļa pasažiera sēdvietu skaits pārsniedz četras vietas, autobuss ar pasažieru sēdvietu skaitu līdz 16 vietām, vieglais, kravas vai autobuss speciālais dzīvojamais.
Vienlaikus no "No sirds Latvijai" frakcija aicina svītrot likuma grozījumus, kas paredz līdz 2019.gadam atlikt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa samaksas kārtības maiņu. Pašlaik transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis tiek maksāts par visu kārtējo gadu faktiski avansa veidā. Atsevišķos gadījumos persona vēlāk lūdz atmaksāt pārmaksāto nodokļa daļu.
Sākotnēji bija plānots, ka jau no 2016.gada 1.janvāra nodoklis būs jāmaksā par faktisko transportlīdzekļa ekspluatācijas periodu, taču valdība pērn 2016.gada budžeta sagatavošanas laikā nolēma jauno kārtību atlikt līdz 2017.gada 1.janvārim. Savukārt patlaban Finanšu ministrija sagatavojusi grozījumus, kas paredz jauno kārtību atlikt vēl par diviem gadiem, lai papildus varētu nodrošināt nepieciešamo finansējumu jauno politikas iniciatīvu pasākumiem un ieviest nodokļu politikas pasākumus, kas koriģē 2017.gada nodokļu ieņēmumu bāzi. Mainot pašreizējo kārtību, būtu negatīva ietekme uz 2017.gada valsts budžetu 33,6 miljonu eiro apmērā.
Satiksmes ministrija (SM) iesniegusi priekšlikumus par alternatīvu variantu attiecībā uz transportlīdzekļu nodevas apmēra izmaiņām, piesaistot tās CO2 izmešu apmēram. Par to vienojās SM sadarbībā ar ekspertiem pēc tam, kad premjers uzdeva pārskatīt sākotnēji paredzētās izmaiņas.
Panāktā vienošanās ar nozares pārstāvjiem paredz, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmes tiks noteiktas 11 kategorijās. Automašīnām ar CO2 izmešiem līdz 50 gramiem uz kilometru nodoklis nebūs jāmaksā, auto ar izmešiem no 51 līdz 95 gramiem uz kilometru nodokļa likme būs 12 eiro, ar izmešiem no 96 līdz 115 gramiem uz kilometru - 48 eiro, ar izmešiem no 116 līdz 130 gramiem uz kilometru - 84 eiro, ar izmešiem no 131 līdz 155 gramiem uz kilometru - 120 eiro, ar izmešiem no 156 līdz 175 gramiem uz kilometru - 144 eiro, ar izmešiem no 176 līdz 200 gramiem uz kilometru - 168 eiro.
Automašīnām ar CO2 izmešiem no 201 līdz 250 gramiem uz kilometru nodeva būs 264 eiro, ar izmešiem no 251 līdz 300 gramiem uz kilometru - 408 eiro, ar izmešiem no 301 līdz 350 gramiem uz kilometru - 552 eiro, bet ar izmešiem virs 350 gramiem uz kilometru - 756 eiro.
Jaunā kārtība attieksies tikai uz tiem auto, kas ir jaunāki par 2009.gadu, un kārtība stāsies spēkā 2017.gadā.
Vienlaikus ZZS deputāts Armands Krauze iesniedzis priekšlikumu, kas paredz, ka papildus transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa likmei tiek noteikta likme 300 eiro apmērā tiem vieglajiem automobiļiem, kuriem motora tilpums ir lielāks par 3500 kubikcentimetru (cm3).
Krauze skaidro, ka vieglās automašīnas ar motora tilpumu virs 3500 cm3 būtu pieskaitāmas automašīnu kategorijai, kura ir raksturojama kā ekskluzīva, jo praktiski pilnībā sastāv no dārgām apvidus automašīnām, lielās klases automašīnām, limuzīniem, kā arī sporta auto, kas tiek izmantoti ceļu satiksmē.
"Uzskatu, ka dārgo un ekskluzīvo ar lielu motora tilpuma transportlīdzekļu īpašniekiem, tāpat kā līdz šim, būtu jāmaksā paaugstināta nodokļu likme," priekšlikumu skaidro deputāts.
Aģentūra BNS jau rakstīja, ka Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma grozījumi ir iekļauti nākamā gada valsts budžeta pavadošo likumprojektu paketē.