Ziņojums tiek virzīts izskatīšanai valdībā.
Atskurbšanas pakalpojumu sniegšanā pērn bija iesaistījušās 23 pašvaldības, - kuras organizē atskurbtuves darbību vai noslēgušas sadarbības līgumu ar citiem.
Atskurbtuves izveidošana nav obligāta. Apkopojot informāciju, VARAM secina, ka atskurbšanas pakalpojumu pašvaldībās attīstījies ar atšķirīgām pieejām, izmaksām un veicamo darbu apjomu. Pērn no valsts budžeta pašvaldībām piešķīra 153 735 eiro, daļējai atskurbtuvju uzturēšanas izdevumus segšanai.
Ministrija norāda, ka atskurbtuvju jautājuma risināšanā ir vairāki būtiski trūkumi un nepilnības. Nav izstrādāts un pieņemts attiecīgs normatīvais regulējums atskurbināšanas pakalpojuma sniegšanai, nav atrisināts jautājums par finansēšanas kārtību, atskurbināšanas pakalpojums tiek nodrošināts kā pašvaldības brīvprātīga iniciatīva tikai atsevišķās pašvaldību teritorijās, vietās, kur nav izveidotas atskurbtuves, šī pakalpojuma sniegšanai tiek noslogotas slimnīcas. "Lai šos jautājumus atrisinātu un lemtu par turpmāko rīcību, būtiski ir apzināt ar kuru valsts politikas nozari atskurbtuvju darbība pamatā būtu saistāma," ziņojumā klāsta ministrija.
Likums paredz policijas pienākumu sniegt neatliekamo palīdzību personām, kuras atrodas bezpalīdzības stāvoklī, arī tad, ja tās reibuma stāvoklī zaudējušas spēju patstāvīgi pārvietoties vai var nodarīt kaitējumu apkārtējiem vai pašas sev. Taču policijas darbinieku kompetencē nav personu veselības stāvokļa un atkarību izvērtēšana, un policijas darbinieki nevar noteikt, vai personas uzvedības izmaiņas radušās apreibinošu vielu lietošanas dēļ vai, iespējams, personai ir citas saslimšanas izpausmes.
Policijas darbinieka tiesības ir personas nogādāt ārstniecības iestādē vai mājoklī, bet ja tas nav iespējams, - nogādāt tās policijas iestādē un turēt tur speciāli iekārtotās telpās līdz atskurbšanai, bet ne ilgāk par 12 stundām.
Ņemot vērā valsts budžeta iespējas, arī šobrīd atskurbšanas pakalpojuma organizēšana varētu tikt saglabāta kā pašvaldību brīvprātīga iniciatīva, ņemot vērā aspektus, ka pašvaldības pietiekami aktīvi turpina veidot atskurbšanas telpas un sadarbojas atskurbšanas pakalpojuma sniegšanas nodrošināšanā. Nebūtu lietderīgi noteikt pašvaldībām juridisko formu kā atskurbšanas pakalpojums tai organizējams, - vai pašvaldība to organizē sadarbībā ar slimnīcu, Latvijas Sarkano krustu, pašvaldības policiju, rosina VARAM.