Bezmaksas biļetes šobrīd ir politiski represētām personām, cilvēkiem ar invaliditāti, bāreņiem, nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem. Kopumā atvieglojumus saņem ap 230 tūkstošiem iedzīvotāju.
Risinājums paredz, ka cilvēkiem bankā būs jāizņem īpaša karte, kas jāreģistrē transportā. Atvērtajā kontā personai nebūs jānogulda nekāda summa, lai brauktu bez maksas. Šobrīd braucienus nodrošina vai bezmaksas biļeti kasē izsniedz, uzrādot apliecību.
Tiesībsargs Juris Jansons piektdien izplatīja paziņojumu, kurā sacīts, ka izvēlētais risinājums paredz plaša apjoma valsts datu bāzēs ietverto personas sensitīvo datu nodošanu bankām, šo datu glabāšanu un apstrādi. Vienlaikus nav konstatējams, ka normatīvajā regulējumā būtu ietverti pietiekami tiesību aizsardzības mehānismi, lai nodrošinātu, ka personu sensitīvie dati netiks izmantoti tam neparedzētam mērķim.
Bažas par informācijas trūkumu šonedēļ pauda cilvēki ar invaliditāti, aicinot sarīkot kampaņu vai izveidot atbalsta dienestu, kas atbildēs uz jautājumiem par jauno kārtību. "Kamēr nav pārbaudīts, nevar ieviest, nevar spēlēties ar cilvēkiem. Ne pārāk mūs apmierina iespēja, ka tā varētu būt viena vai divas bankas, tas rada apgrūtinājumu, lai saņemtu valsts noteikto garantiju, un kāpēc bankām būtu jāuztic valsts reģistru apsaimniekošanai," aģentūrai BNS uz problēmām norādīja organizācijas "Apeirons" vadītājs Ivars Balodis.
SM uzsver, ka kopā ar Tieslietu ministriju izvērtēs personu datu drošības aspektus datu apmaiņas risinājumu izveidē, un konkrētā datu apmaiņas risinājuma īstenošana uzsāks tikai pēc Datu valsts inspekcijas pozitīva atzinuma saņemšanas.
Elektronisko norēķinu sistēmu bija plānots ieviest šogad, bet tika noteikt pārejas laiks pārvadātājiem līdz jūlijam, bet pasažieriem jaunā sistēma jālieto no 2017.gada.
Patlaban braukšanas maksas atvieglojumu saņēmēju uzskaiti veic pasažieru pārvadātājs, izsniedzot tā sauktās nulles biļetes pasažieriem, kuri uzrādījuši attiecīgu apliecību. Satiksmes ministrija vienu reizi mēnesī norēķinās ar pārvadātājiem par braukšanas maksas saņēmēju pārvadāšanu.
Jaunās sistēmas mērķis ir precīzi uzskaitīt un identificēt pasažierus, kas izmanto atvieglojumus. Iepriekš lēsts, ka zaudējumu kompensācija pārvadātājiem jaunajā sistēmā samazināsies par vismaz pieciem miljoniem eiro.