Daugavpils 12. vidusskolā jau māk un māca citiem šķirot atkritumus

Daugavpils 12. vidusskolā jau māk un māca citiem šķirot atkritumus
Viena no lielākajām 21. gs. problēmām ir atkritumu daudzums pasaulē. Cilvēki tos saražo pārāk daudz, bieži vien nemaz neaizdomājoties par to pārstrādi. Katru gadu Eiropas Savienības dalībvalstīs rodas apmēram divi miljardi tonnu atkritumu, un daļa no tiem ir īpaši bīstami. Arī kopējais atkritumu daudzums pastāvīgi pieaug. To uzkrāšana nav ilgstoši izmantojams risinājums, arī iznīcināšana nav izeja, jo tiek radītas emisijas un piesārņojuši augstas koncentrācijas pārpalikumi.

Labākais risinājums ir novērst šādu atkritumu rašanos, tos atkārtoti iekļaujot ražošanas ciklā, pārstrādājot to sastāvdaļas, jo pastāv veids, kā to darīt ekoloģiski un ekonomiski ilgtspējīgi. Tādēļ arī Daugavpils 12. vidusskolas 10.-12.klašu komanda konkursā “Euroscola” nolēma izpētīt Eiropas Savienības un Latvijas likumus par atkritumu apsaimniekošanu, kā arī tās nepieciešamību mūsdienās.

 

Lai cīnītos ar vides piesārņojumu un mudinātu jauniešus saudzēt dabu, visu dzīvo un skaisto, mēs, Daugavpils 12. vidusskolas jaunieši, esam realizējuši vairākas idejas,kas palīdzētu mūsu pasauli tīrāku un cilvēkus videi draudzīgus!

 

Vispirms tika apskatīti visi iespējamie interneta resursi, lai izzinātu pašu likuma saturu. Mēs izveidojām darba grupas, kurās pētījām un analizējām atkritumu apsaimniekošanas likumus gan Eiropā, gan Latvijā. (Likums ticis pieņemts 28.10.2010. un stājies spēkā 18.11.2010.) Iepazināmies ar Latvijas republikas likumdošanas aktiem. Likuma II nodaļa – Valsts un pašvaldību institūciju kompetence (5.-8. pants); IV nodaļa – Atkritumu apsaimniekošanas atļaujas un pārbaudes (15.-22. pants); V nodaļa – Atkritumu radītāju, vadītāju un atkritumu apsaimniekotāju pienākumi (38.-42. pantā).

 

Tomēr tikai ar interneta resursiem nekad nepietiek, tādēļ jaunie detektīvi ķērās klāt sava izmeklējuma praktiskajai daļai. Mūsu plāns bija izsekot PET-pudeles ceļu no skolas atkritumu konteinera līdz Latgales atkritumu pārstrādes poligonam ,,Cinīši”. Vispirms apmeklējām „EKO LATGALE” šķirošanas iecirkni Daugavpilī, lai noskaidrotu, kas notiek ar atkritumiem pēc to izmešanas konteineros, kā arī intervējām “EKO LATGALE” darbiniekus.

 

Vēlāk tika norunāta tikšanās ar Daugavpils Domes priekšsēdētāja vietnieku Pēteri Dzalbi, lai uzzinātu vairāk par atkritumu apsaimniekošanu Daugavpils pilsētā. Tikšanās laikā skolēniem tika stāstīts par atkritumu pārstrādi Daugavpilī, par spēkā esošajiem likumiem, mūsu pilsētas problēmām šajā jomā, kā arī par projektiem, kas mudina pilsētas iedzīvotājus šķirot atkritumus. Daugavpils Dome atbalstīja arī Daugavpils 12. vidusskolas Euroscolas konkursa komandas vēlmi iesaistīties un izprast atkritumu šķirošnas nozīmi un mums tika noorganizēta mācību ekskursija uz atkritumu poligonu “Cinīši”, kur tika parādīts, kā pārstrādā atkritumus, kā arī tas, kādas tehnoloģijas tiek izmantotas.

 

Daugavpils 12. vidusskolā šie jautājumi ir ļoti aktuāli, jo mēs šķirojam atkritumus. Lai uzzinātu vairāk par skolēnu paradumiem un informētību šajā jomā, tika veikta aptauja. Lai informētu par šo problēmu jauniešus savā skolā, mēs nolēmām:

 

• Iekļaut skolas avīzē rakstu par atkritumu apsaimniekošanu un tās nozīmi;

• Novadīt stundas sākumskolā un pamatskolā, lai informētu skolēnus par atkritumu apsaimniekošanu, šīs problēmas aktualitāti un risinājumiem;

• Izveidot skolēniem saprotamu bukletu par atkritumu šķirošanas nozīmi.

 

Papildu interesantajiem atklājumiem šajā likumā paši skolēni mudināja jaunākos šķirot atkritumus, izdalot sākumskolēniem kampņveidīgas brošūras, kurās tika izskaidrotas visas atkritumu šķirošanas priekšrocības un pamatota šādas rīcības lietderība planētas mērogā. Mūsu skolā šie jautājumi ir ļoti aktuāli, jo Daugavpils 12. vidusskolā mēs šķirojam atkritumus. Kā papildmateriāls tika izveidota konkursa “Euroscola” komandas īsfilma par atkritumu šķirošanas pētīšanas un informācijas vākšanas procesu.

 

Galvenais konkursa “Euroscola” mērķis tika izveidota infografika, kura caur sociālajiem tīkliem informētu par atkritumu pārstrādes un šķirošanas nozīmi.

Šī konkursa uzdevumu īstenošanas laikā Daugavpils 12. vidusskolas skolēni ieguva ne tikai jaunas zināšanas par atkritumu pārstrādi, bet arī informēja citus skolēnus par šīs tēmas nozīmīgumu. Tātad ir vēl vairāk cerību, ka kāds no mūsu līdzcilvēkiem aizdomāsies un pasaule spēs uzelpot vēl mazdusciņ vieglāk...