Ja prece vai pakalpojums ir nekvalitatīvi… 0

Trešdiena, 14 dec 2016, 11:56 Versija drukāšanai

Ja prece vai pakalpojums ir nekvalitatīvi…
Tuvojoties svētku sezonai, kuru tradicionāli pavada arī iepirkšanās bums, biedrība "Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija" (PIAA) vēlas atgādināt lasītājiem par galvenajām patērētāju tiesībām.


Iepriekšējā rakstā esam noskaidrojuši, kas ir atteikuma tiesība un kā to izmantot. Šajā rakstā pievērsīsimies tam, kā pareizi rīkoties, ja nopirktā prece vai saņemtais pakalpojums ir nekvalitatīvi jeb, likuma vārdiem runājot, neatbilst līguma noteikumiem.

 

Sāksim ar to, kur šajā gadījumā ir jāvēršas un kā to pareizi darīt.

 

Process sastāv no trīs posmiem:

 

1. pārrunas ar uzņēmēju;

2. Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) palīdzība;

3. strīda risināšana Patērētāju strīdu risināšnas komisijā.

 

Tātad, vispirms ir jāveic pārrunas ar uzņēmēju. Sākumā pamēģiniet atsināt problēmu mutiski, bet ja risinājums nav atrasts, tad iesniedziet uzņēmējam rakstisku iesniegumu.

 

Iesniegumā norādiet:

 

1. savu vārdu, uzvārdu, dzīvesvietas adresi un kontaktinformāciju;

2. iesnieguma iesniegšanas datumu;

3. strīda būtību, savu prasījumu un tā pamatojumu.

 

Runājot par prasījumiem, - patērētājs ir tiesīgs prasīt:

 

1. preces/pakalpojuma trūkuma novēršanu jeb remontu;

2. preces apmaiņu pret citu kvalitatīvu preci (neattiecas uz pakalpojumiem);

3. līguma atcelšanu un samaksātās naudas atmaksu;

4. cenas samazināšanu.

 

Tiesības izvēlēties, kuru no šiem prasījumiem pieteikt, ir patērētājam, nevis pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam. Tomēr pastāv arī būtiski ierobežojumi. Tie lielākoties attiecas uz prasījumu par naudas atmaksu, proti, naudas atmaksu drīkst prasīt, ja:

 

• uzņēmējs saprātīgā termiņā nav novērsis preces trūkumu vai veicis preces apmaiņu vai ja minētās darbības veiktas, radot patērētājam būtiskas neērtības (attiecas arī uz prasījumu par cenas samazināšanu);

• preces trūkums ir maznozīmīgs un nevar būtiski ietekmēt patērētāja iespējas preci izmantot;

• ir iespējams novērst pakalpojuma trūkumu.

 

Turklāt, naudas atmaksas gadījumā, uzņēmējs drīkst ņemt vērā preces nolietojumu vai labumu, ko patērētājs guvis, lietojot preci vai izmantojot pakalpojumu, un, tādējādi samazināt atmaksājamo summu.

 

Ja Jums nav pārliecības, ka spēsit sagatavot iesniegumu uzņēmējam patstāvīgi vai vēlaties ietaupīt laiku, aicinām izmantot PIAA izstrādāto mājaslapu www.pretenzija.lv.

 

Sagatavoto iesniegumu nogādā šādi:

 

1. personīgi,

2. pa pastu (ierakstītā vēstulē),

3. elektroniski (piemēram, izmantojot e-pastu). Elektroniski iesniegtam iesniegumam nav nepieciešams paraksts.

 

Piemēram, ja izvēlējāties nogādāt iesniegumu personīgi, sagatavojiet to divos eksemplāros, vienu no tiem nododiet uzņēmējam un palūdziet izdarīt atzīmi par iesnieguma saņemšanu uz otra eksemplāra, kurš paliks Jums.

 

Lūdzam ievērot, ka atbilstoši likuma prasībām iesniegums ir jāiesniedz:

 

1. divu mēnešu laikā no preces/pakalpojuma trūkuma (defekta) atklāšanas dienas.

2. divu gadu laikā no preces iegādes vai pakalpojuma saņemšanas dienas.

 

Viens no jautājumiem, kas bieži vien izraisa neskaidrības, ir jautājums par garantiju. Atgādinām, ka garantija ir brīvprātīgs uzņēmēja apsolījums un tā noteikumi var atšķirties no augstāk norādītajiem likuma noteikumiem. Piemēram, garantijas termiņš var būt mazāks par diviem gadiem. Tiesa gan tas neietekmē Jūsu tiesības atbilstoši likumam - savu iesniegumu uzņēmējam tik un tā varēsit iesniegt divu gadu laikā.

 

Uzņēmējam ir pienākums sniegt atbildi patērētājam 15 darba dienu laikā. Ja minētajā termiņā atbilde nav sniegta, uzskatāms, ka uzņēmējs Jūsu pretenziju ir noraidījis.

 

Lūdzam ņemt vērā, ka pārrunas ar uzņēmēju ir jāveic obligāti, jo bez tām saņemt PTAC palīdzību vai vērsties Patērētāju strīdu risināšanas komisijā nevarēsit. Šāds noteikums ir tādēļ, ka atbilstoši aptauju rezultātiem aptuveni 60% patērētāju atrisina problēmu pārrunās ar uzņēmēju. Tādēļ šis posms lielākajai daļai patērētāju ļauj atrisināt problēmu ātri un bez liekām formalitātēm.

 

Savukārt, ja uzskatāt, ka uzņēmējs ir noraidījis Jūsu iesniegumu nepamatoti, aicinām vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, lai saņemtu bezmaksas palīdzību strīda risināšanā. PTAC darbinieki pieprasīs no Jums un uzņēmēja nepieciešamo informāciju, izskaidros katrai pusei likuma noteikumus un, ja redzēs, ka uzņēmējam nav taisnība, izskaidros, ka viņam ir jāizpilda Jūsu prasījums.

 

Strīdus, kurus nav izdevies atrisināt iepriekšējos divos posmos, pēc patērētāja lūguma var nodot Patērētāju strīdu risināšanas komisijai, kura darbojas kopš 2016.gada marta.

 

Patērētāju strīdu risināšanas komisija ir jauna parādība Latvijā, tādēļ nākamajā rakstā pastāstīsim par to detalizētāk.

 

Veiksmīgus pirkumus!

 



0
Autors:Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija
Foto:Stock.XCHNG

Komentāri (0)

Citas ziņas

 

30. augustā, 10:35 Daugavpilī notiks festivāls “Street Food Daugavpils 2024”
30. augustā, 09:03 DRS Neiroloģijas nodaļā tiek ieviesti karantīnas pasākumi
29. augustā, 10:33 VUGD: Daugavpilī astoņi objekti atbilst patvertnes prasībām
29. augustā, 09:02 Lielais hokejs atgriežas Daugavpilī – HK “Dinaburga” piedalīsies Latvijas 1. līgā
29. augustā, 07:32 Otrajā ceturksnī Latvijā vidējā bruto darba alga sasniedza 1671 eiro
28. augustā, 10:33 Festivāla „ReStArt” ietvaros notiks baroka mūzikas koncerts Daugavpils Mārtiņa Lutera katedrālē
28. augustā, 09:03 Kā tiek izstrādāts tramvaju kustības grafiks? Skaidro SIA "Daugavpils satiksme"
28. augustā, 07:27 Pašvaldība līdz piektdienai gaida informāciju par uzņēmuma East Metal turpmāko darbību Daugavpilī
27. augustā, 10:42 Daugavpilī palielinājās desmitklasnieku skaits
27. augustā, 09:01 Daugavpils teātris sāks jauno sezonu ar kustību izrādes “Nodzītus zirgus nošauj” pirmizrādi
27. augustā, 07:33 Latvijā notiks visaptverošas valsts aizsardzības mācības “Namejs 2024”
26. augustā, 11:05 Daugavpils Novadpētniecības un mākslas muzejs aicina uz radošajām nodarbībām
26. augustā, 09:37 B slimības lapas izsniegšana: jaunais regulējums no 2024. gada
26. augustā, 08:02 Daugavpils izglītības iestādes gatavojas jaunā mācību gada uzsākšanai
23. augustā, 10:33 Kādi mācību līdzekļi jāiegādājas vecākiem, un kādus sagādā izglītības iestādes?

 

-LRT+



-LRT+


-LRT+

-LRT+

-LRT+

-LRT+

-LRT+

-LRT+

-LRT+


Laibas

Projekti

Projekti

Projekti

Projekti