Tirdzniecības misijas uz eksporta tirgiem 0
Latvija EEN tīklam pievienojās 2008. gadā. Šajā projektā piedalās Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA) un Latvijas Tehnoloģiskais centrs (LTC), kas abas kopā veido vienu konsorciju - EEN Latvija. Eiropas Biznesa atbalsta tīkls ir neatsverams informācijas un atbalsta rīks ES uzņēmējiem, kas vēlas paplašināt savu darbību Eiropas Savienībā vai ārpus tās robežām. EEN tīkls aptver vairāk nekā 60 pasaules valstis, un tajā kopīgam darbam apvienotas aptuveni 600 partnerorganizāciju.
EEN Latvija sadarbībā ar LIAA regulāri organizē tirdzniecības misijas Latvijas uzņēmējiem uz dažādām pasaules valstīm – to starpā arī uz ASV, Ķīnu, Japānu u.c. Tirdzniecību misiju ietvaros tiek rūpīgi plānotas arī uzņēmēju kontaktbiržas (brokerage events), kuru laikā misijas dalībniekiem ir iespējams uzrunāt potenciālos sadarbības partnerus, prezentēt savu produktu un, iespējams, jau saņemt pirmos pasūtījumus. Kā liecina statistika, tad EEN tīkla starptautiskās kontaktbiržas katru gadu kopā apmeklē vidēji 70 000 organizāciju.
IEGUVUMI NO DALĪBAS TIRDZNIECĪBAS MISIJĀS
Svarīgākie tirdzniecības misijas mērķi ir tikšanās ar potenciālajiem sadarbības partneriem klātienē un eksporta tirgus labāka iepazīšana. Misijas ietvaros iespējams iegūt papildu informāciju gan par nozares cenām un tendencēm, gan novērtēt sava produkta pirktspēju un konkurētspēju konkrētajā tirgū. Bieži vien uzņēmēji izmanto dalību misijā, lai satiktos ar līdzīgiem savas nozares uzņēmumiem un pārrunātu iespējamo kopīgo dalību starptautiskos iepirkumos.
Informācija par aktuālajām tirdzniecības misijām un kontaktbiržām pieejama EEN Latvija un LIAA mājas lapās. Te iespējams noskaidrot gan uz kādām valstīm tās tiek organizētas, gan kādas nozares uzņēmumiem paredzētas un līdz kuram datumam jāpiesakās. Uzņēmējiem ieteicams pieteikties savlaicīgi, un pēc iespējas precīzāk aizpildīt pieteikuma anketu. Jo precīzāka būs aizpildītā anketa, jo vieglāk un ātrāk EEN Latvija speciālistiem būs iespējams identificēt un uzrunāt potenciālos sadarbības partnerus.
Katram tirdzniecības misijas dalībniekam tiek izveidota arī atsevišķa programma un sastādīts grafiks, kurā paredzētas tikšanās ar atlasītajiem kontaktiem. Eksistē arī kopīga programma visiem dalībniekiem, piemēram, tā var ietvert gan kopīgu nozares izstādes apmeklēšanu (vai arī dalību kopstendā), vizītes pie vietējiem ražotājiem un organizācijām utt. Svarīgi arī atcerēties, ka vietu skaits tirdzniecības misijās parasti ir ierobežots.
Uzņēmumiem, kas vēlas piedalīties misijā, ir jārēķinās ar savu pārstāvju komandējuma (transports, naktsmītne, dienas nauda) izmaksu segšanu, kā arī ar viesnīcas un aviobiļešu rezervēšanu. Dalībnieki var pretendēt uz de minimis atbalstu 80% apmērā no tirdzniecības misijas dalības maksas un ceļa (transporta) izdevumiem. Plašāka informācija LIAA mājas lapā.
LINKEDIN PROFILS – UZŅĒMĒJA VIZĪTKARTE
Egita Aizsilniece - Ibema, LIAA pārstāvniecības vadītāja Nīderlandē, dalās savos novērojumos un ieteikumos, kas varētu noderēt uzņēmējiem, pirms došanās tirdzniecības misijā uz Nīderlandi: “Tirdzniecības misijas ir ļoti labs veids, kā iegūt jaunus kontaktus. Bieži tie ir kontakti, līdz kuriem uzņēmējs pats saviem spēkiem tik viegli netiktu. LIAA un EEN Latvija organizētās tirdzniecības misijas parasti tiek savienotas ar kādu konkrētā valstī vai reģionā aktuālu notikumu – nozares konferenci, izstādi utt. Taču galvenais ieguvums, ko parasti min arī paši uzņēmēji, ir jauni personīgie kontakti. Šādās pārrunās ar potenciālajiem sadarbības partneriem tiek uzdoti konkrēti jautājumi un saņemtas konkrētas atbildes, kas visnotaļ atvieglo dzīvi uzņēmējam.
Tirdzniecības misijas bieži ietver arī pieredzes apmaiņu, - kur vienas nozares uzņēmumi viesojas pie tās pašas nozares uzņēmumiem citā valstī. Tas ļauj iedvesmoties gan jaunām idejām un tehnoloģijām, gan atrast sadarbības partnerus kāda kopīga produkta izstrādei.
Svarīgākie “mājas darbi”, ar ko būtu, manuprāt, jārēķinās katram uzņēmējam, pirms došanās tirdzniecības misijās, noteikti ietver informācijas atjaunošanu un sakārtošanu uzņēmuma mājas lapā – angļu valodā. Mājas lapai nav jābūt sarežģītai vai dārgai, bet tādai, kas veiksmīgi atspoguļo uzņēmuma darbību, sniedz informāciju, piemēram, par esošajiem produktiem, to paraugiem, kā arī tajā iespējams iepazīties ar klientu atsauksmēm. Vajadzētu padomāt arī par izdales materiāliem angļu valodā, pie kā varētu, tā teikt, “piesiet dūšu” pārrunu laikā. Cik esmu novērojusi, tad tieši holandieši ļoti augstu vērtē arī klientu atsauksmes uzņēmuma Linkedin profilā. Bieži vien Linkedin saturs tiek pārbaudīts un apskatīts jau sarunas laikā, tādēļ arī par šī profila aktualizēšanu Latvijas uzņēmējiem vajadzētu padomāt.”
UZŅĒMĒJA PIEREDZES STĀSTS
Viens no Latvijas uzņēmumiem, kas izmantojis EEN Latvija sniegtos konsultāciju pakalpojumus saistībā ar tirdzniecības misijām un ārvalstu sadarbības partneru piesaisti ir SIA „Eco Fabrika”. Uzņēmums nodarbojas ar trikotāžas ražošanu, un piedāvā plašu produkcijas sortimentu, sākot no adītiem vilnas dūraiņiem līdz pat bērnu skolas formām.
Guntars Šults, uzņēmuma SIA „Eco Fabrika” direktors, par sadarbību ar EEN Latvija un LIAA: „Kopumā esmu bijis vairākās tirdzniecības misijās uz dažādām valstīm, pēdējā, ko atceros, saistīta ar Norvēģiju. Tās bija pasākums vairāku dienu garumā, kas vainagojās ar jauniem sadarbības partneriem. LIAA un EEN Latvija bija veiksmīgi izdevies atlasīt mums līdzīgus uzņēmumus Norvēģijā, kas izteica vēlmi sadarboties. Šobrīd viņi pie mums attīsta un ražo savas kolekcijas, ko pēc tam sūtam atpakaļ uz Norvēģiju. Apjomi vēl pagaidām ir nelieli, taču paredzam, ka tie pamazām augs.
Dodoties šāda veida misijās, parasti esam līdzi sagatavojuši gan produktu paraugus, ražošanas iekārtu aprakstus, gan izdrukātus prezentācijas materiālus, ko rādīt potenciālajiem sadarbības partneriem.
Domāju, ka šādas misijas noteikti ir vajadzīgas, jo, ja pat sākumā neizdodas gūt finansiālu labumu, tad jaunus kontaktus noteikti, kas var izrādīties noderīgi arī gadu vai divus vēlāk.”
NODERĪGA UN AKTUĀLA INFORMĀCIJA
LIAA aktuālo pasākumu kalendārs – par aktuālajiem semināriem, tirdzniecības misijām un starptautiskajām izstādēm.
Šis projekts tiek finansēts no Eiropas Savienības COSME programmas (2014 -2020) finansējuma līguma Nr. 649336 ietvaros.