No šā gada 1. janvāra ikviens Latvijas iedzīvotājs un uzņēmējs var izveidot savu digitālo pastkastīti jeb e-adresi, lai turpmāk ar valsts un pašvaldību iestādēm sazinātos tikai elektroniski. Par digitālās pastkastītes “īpašniekiem” jau kļuvušas vairāk kā 3000 privātpersonas. E-adresi kopš pērnā gada jūnija izmanto arī visas valsts un pašvaldību iestādes.
No šā gada 1. janvāra ikviens Latvijas iedzīvotājs un uzņēmējs var izveidot savu digitālo pastkastīti jeb e-adresi, lai turpmāk ar valsts un pašvaldību iestādēm sazinātos tikai elektroniski. Par digitālās pastkastītes “īpašniekiem” jau kļuvušas vairāk kā 3000 privātpersonas. E-adresi kopš pērnā gada jūnija izmanto arī visas valsts un pašvaldību iestādes.
Plašāku informāciju par e-adresi, kā arī biežāk uzdotos jautājumus lasi Latvija.lv atbalsta vietnē mana.latvija.lv sadaļā “E-adrese”.
Kas ir e-adrese?
Digitālā pastkastīte jeb e-adrese iedzīvotājiem un uzņēmējiem ļauj ar vienu pogas klikšķi aktivizēt iespēju visu saziņu ar valsts un pašvaldību iestādēm turpmāk veikt elektroniski un vienuviet – savā e-adresē. E-adrese neaizstāj e-pastu – izveidojot e-adresi, jums ir iespēja norādīt savu e-pasta adresi, uz kuru tiks sūtīta informācija par saņemtajiem ziņojumiem, bet ne paši ziņojumi.
Būtiskākā e-adreses priekšrocība ir mobilitāte un pieejamība, proti – izmantojot e-adresi, neesi piesaistīts deklarētajai dzīvesvietai vai uzņēmuma gadījumā – juridiskajai adresei. Sagatavot, nosūtīt vai saņemt ziņojumu vari sev ērtā laikā un vietā, kur vien pieejams dators vai viedierīces un interneta pieslēgums. Vairs nekādu stāvēšanu rindā, transporta izdevumu un pielāgošanās iestādes darba laikam.
Kas nepieciešams, lai izveidotu e-adresei?
Savu e-adresi vari izveidot portālā Latvija.lv. E-adresei ir noteiktas augstas drošības prasības un tai piekļūt var tikai ar noteikta līmeņa (valsts garantētiem) elektroniskās identitātes līdzekļiem. Šobrīd tie ir personas apliecība (eID karte), mobilā aplikācija eParaksts mobile vai eParaksts karte juridiskām personām.
Ko darīt, ja nav eID kartes vai e-paraksts? Personas apliecību jeb eID karti var saņemt Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldē (PMLP). Piesakoties eID kartei vienlaikus jāpiesakās arī e-parakstam. Proti – e-paraksts ir integrēts eID kartē. Kopā ar eID karti, tiks izsniegti arī PIN kodi, lai lietotu e-parakstu. Gadījumā, ja eID karte ir, bet pazuduši PIN kodi, jauna karte nav jāizgatavo – jādodas uz PMLP, kur pāris dienu laikā jums atjaunos PIN kodus.
Savukārt, informācija kā iegūt un lietot mobilo lietotni eParaksts mobile atrodama vietnē www.eparaksts.lv.
Kā notiek e-adreses izveidošana?
Portālā Latvija.lv jāizvēlas “poga” “Izveidot savu e-adresi”. Kad esi iepazinies ar svarīgākajiem e-adreses darbības un izveides jautājumiem, izvēlies “Doties uz pieteikuma formu”. Pirms turpināt, jāizvēlas, kam veidojat e-adresi – sev, tas ir – fiziskai personai, vai uzņēmumam – juridiskai personai. Pēc tam jāizvēlas autentifikācijas veids.
Kad autentifikācija veikta, jāizvēlas piedāvātā darbība “Izveidot e-adresi”, taču, pirms pabeigt e-adreses veidošanu, aicinām iepazīties ar e-adreses lietošanas noteikumiem. Kad esam izlasījuši noteikumus, izmantojam jau pieminēto “Izveidot e-adresi”. Sistēma piedāvās reģistrēt savu e-pastu, uz kuru saņemt paziņojumus par e-adresē ienākušajiem ziņojumiem. E-pasta norādīšana nav obligāta.
Nospiežot vēlreiz “Izveidot e-adresi”, process tiks pabeigts un jūs būsiet kļuvuši par digitālās pastkastītes īpašniekiem! No šī brīža visām valsts un pašvaldību iestādēm ir pienākums ar jums sazināties elektroniski, neskatoties uz to, kā būsiet vērsušies pie iestādes – ar e-adreses starpniecību, pa pastu vai dokumentus iesniedzis klātienē.