Viens no jautājumiem, kas rada neskaidrību patērētāju vidū ir tas kādos gadījumos patērētājam ir tiesības 14 dienu laikā atteikties no preces vai pakalpojuma. Atbildei uz šo jautājumu arī ir veltīts šis raksts.
Runa ir par, likuma vārdiem sakot, atteikuma tiesībām, kas ir patērētāja tiesības noteiktā termiņā atkāpties no noslēgtā līguma nesniedzot nekādu pamatojumu.
Jā, te nav nekādas kļūdas. Atteikuma tiesība var izmantot bez pamatojuma, tas nozīmē, piemēram, ka preci varēs atdot atpakaļ pārdevējam pat ja tā vienkārši nepatīk.
Tiesa gan, atteikuma tiesības var izmantot tikai likumā īpaši noteiktajos gadījumos, piemēram lai atkāptos no distances, "sliekšņa" un kreditēšanas līgumiem. Tas tā ir tāpēc, ka šajās situācijās patērētājam dažādu iemeslu dēļ ir ievērojami apgrūtinātas iespējas pieņemt labi izsvērtu lēmumu.
Distances līgumā (pasūtot preci vai pakalpojumu internetā, ar kataloga, e-pasta, televīzijas, faksa u.c. palīdzību) patērētājs nevar pilnvērtīgi novērtēt preces izmēru, krāsu, kopējo izskatu. "Sliekšņa" līgumā uzņēmēja vizīte darbā vai mājās parasti pārsteidz patērētāju nesagatavotu un šī iemesla dēļ viņš var viegli kļūdīties savā izvēlē. Atteikuma tiesības piedāvā patērētājiem efektīvu šo problēmu risinājumu.
Savukārt, ja tas ir parasts pirkums, kuru veicat ierodoties veikalā, tad atteikuma tiesības šajā gadījumā nav, jo iepriekš minētie šķēršļi nepastāv.
Viens no būtiskākajiem atteikuma tiesību aspektiem ir termiņš. Parasti tas ir 14 dienas no pakalpojuma līguma noslēgšanas vai preces saņemšanas dienas. Tomēr gadījumā, ja patērētājam netika sniegta informācija par atteikuma tiesību izmantošanas nosacījumiem, termiņu un kārtību, minētais termiņš tiek pagarināts par 12 mēnešiem.
Piemēram, ja prece piegādāta 2016.gada 1.decembrī, tad atteikuma tiesību termiņš sākas ar nākamo dienu (2.decembri) un beidzas 15.decembrī, kas ir pēdēja diena, kad minētas tiesības var izmantot. Savukārt, ja noteiktā informācija nav sniegta, tad termiņa pēdēja diena ir 2017.gada 15.decembris.
Termiņā tiek iekļautas arī brīvdienas un svētku dienas. Tomēr, ja tas beidzas brīvdienā vai svētku dienā, tad atteikuma tiesības varēs izmantot arī tuvākajā darba dienā.
Atteikuma tiesības izmanto iesniedzot uzņēmējam attiecīgu iesniegumu. To var rakstīt brīvā formā vai izmantot atteikuma veidlapu, kuru piedāvā pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs (to var atrast uzņēmēja mājaslapā vai viņa izsniegtajos dokumentos).
Jāatceras arī par izņēmuma situācijām, kuros atteikuma tiesību patērētājam nav. Piemēram, atteikuma tiesību nav, ja:
- prece tiek izgatavota pēc patērētāja norādījumiem vai prece ir nepārprotami personalizēta;
- prece ātri bojājas vai tai drīz beidzas derīguma termiņš;
- patērētājs ir atvēris iepakojumu precei, kuru veselības un higiēnas apsvērumu dēļ nevar atdot atpakaļ;
- patērētājs ir pieprasījis pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam ierasties un veikt steidzamus remontdarbus vai tehniskās apkopes darbus;
- patērētājs ir atvēris audioierakstu vai videoierakstu, vai datorprogrammu iepakojumu un citos gadījumos.
Nākamajā publikācijā apskatīsim patērētāja tiesības gadījumos, kad nopirkta nekvalitatīvā prece vai saņemts nekvalitatīvs pakalpojums.
Kā ierasts atgādinām, ka ja Jums ir nepieciešams padoms vai palīdzība, atcerieties, ka Daugavpilī darbojas PIAA konsultants, kas sniedz bezmaksas konsultācijas un palīdzību klātienē Otrdienās no plkst.10:00 – 15:00, trešdienās plkst.10:00 – 15:00, adrese - Saules ielā 15, Daugavpils, kā arī pa tālruni 29105009 un ar e-pasta palīdzību (Inna.grinoka@inbox.lv).